zaterdag 20 juni 2015


Eigen inzicht faalt!

Joh. 3.

Wanneer ik bij mijzelf
mijn onbekeerde staat ontdek,
mijn verstand dat laat aanvaarden,
dan heeft mijn onbekeerde stand
voor God en mij geen enkele waarde
dan is mijn geboorte uit de aarde verwekt.


Wanneer ik vind dat God mij daaraan ontdekt
en ik dit naar eigen inzicht wil aanvaarden,
dan is er in mij geen ware Gods kennis verwekt
en heeft zulke kennis voor God en mij geen waarde
tenzij Zijn Woord en Geest mij dit 
door een waarachtig geloof doet aanvaarden.


Nooit is er enig mens bekeerd
door zelf Gods Waarheid verstandelijk te aanvaarden.
De mens door Gods Geest en Woord geleerd,
is waarachtig een zondaar die tot God is bekeerd,
want wat God zegt en doet heeft alleen maar waarde.
Gods liefde rechtvaardigt voor hem Zijn genade.


Alle mensen zijn van hetzelfde hout gesneden,
maar komen door hun onderscheid
niet van Een en de Zelfde Stam,
want daar heeft alleen Jezus voor geleden,
toen Hij voor de zonden van de wereld
aan dat dodelijk kruishout kwam.


Zij, die hun eigen woorden kiezen
uit het enig Woord van God,
zullen de strijd met Jezus Woorden moeten verliezen,
waardoor men van boven geboren wordt.
Dat zijn zij die in Zijn Naam geloven,
die gelovigen komen in Hem niets te kort.



Soli Deo Gloria! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten