maandag 22 juni 2015


Het kwaad ontkennen,
of
onder de aandacht brengen?

n.a.v. HET KWAAD in Trouw 20 juni 2015.


Was het kwaad in mij 
mij niet geleerd,
dan kende ik geen oorzaak
van mijn ellende,
dan bleef ik mijn 
levenlang onbekeerd,
omdat ik het kwaad
in mij niet herkende.


Maar het kwaad in mij
is mij wel geleerd,
waardoor ik herken
de oorzaak van mijn ellend'.
Omdat Gods wet
zich tegen mij keert,
versta ik die omdat God,
Zijn Geest nog tot mij zend.


Het kwaad in mij
wordt door mij niet gekeerd,
dat is wat Gods Woord
en Geest mij leert.
God maakt in Zijn Zoon
mijn kwaad aan mij bekend,
Zoals David door Nathans 
beeldspraak dat herkent.


Het kwaad is alle mensen onbekend,
toch worden alle mensen
door Gods recht schuldig gehouden,
omdat Adam, hun vader, het kwaad
over alle mensen brengt,
is er op de wereld geen mens 
die Gods wet kan of wil houden,
als de tweede Adam daar op Gods 
Liefde bevel zich niet tussen mengt.


Het kwaad van alle mensen
nam Zijn Zoon aan het kruis weg,
tenzij zij niet wensen te geloven 
wat Zijn Woord en Geest daarvan zegt.
Wordt Gods Liefde in Zijn Zoon
door ons zo afgewezen,
dan moeten wij wel Zijn
rechtvaardigen straffen vrezen.
Door Gods Liefde kan dat kwaad nu nog 
alleen door Hem worden vergeven.


Soli Deo Gloria!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten