dinsdag 29 juli 2014




Heer', bewaar mij...


Heer', bewaar mij 
voor een aanvallende houding,
die zo licht ontvlambaar
bij mij is,
geef mij de ontwapenende wijsheid
van koning Salomo,
waarmee mijn aanvallers
Uw Goddelijk recht verstaan.


Heer', bewaar mij
voor een politiek antwoord,
waarin ik mijzelf handhaaf,
legt U mij de woorden op de lippen,
zodat ik niet naar ieders mond praat.
Maak mij zachtmoedig
en geef mij verstand
om dat te zeggen, 
wat met vrede van U landt.


Heer', bewaar mij
voor arglistigheid en bedrog,
geef mij een nederig hart,
dat naar Uw Waarheid zocht
om mijn naaste geen redenen te geven,
zich boven mij te verheffen.
Want zwakte dat is ook Uw kracht,
waarin U, Uw Vaders wil volbracht.


Heer', bewaar mij
voor het ijdele eigenbelang,
waar toch niets in is vast te houden.
Laat dat ik mijn oor niet
naar satans wensen hang,
maar laat mij alleen op Uw Woord
en Geest vertrouwen,
wat zal ik zelf dan nog vast willen houden.


Heer', bewaar mij
voor verbittering en opstandigheid,
U reikt mij de hand,
die mij helpt en mij leidt,
juist daar waar het moeilijk is,
klem ik mij stevig vast aan Uw hand
die zich in geen enkel ding vergist.
Hoe onbegrijpelijk het dan ook moet gaan,
het komt goed, als ik het doe
zoals U het mij heeft voorgedaan.


Soli Deo Gloria! 


Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen het aardrijk bezitten (MattheĆ¼s 5:5, weergave 1534).
De Heere heeft heel schoon en treffend samengevat wat tot een ware christen behoort: namelijk hoe hij gesteld is en hoe hij geholpen wordt. Ook bij de wereld stromen de tranen soms uit de ogen. Onderzoek maar eens wat voor gedachten daarbij in hun hart zijn. U zult dan merken dat ze meestal huilen van woede en toorn. Het is omdat ze zich niet kunnen wreken en hun woede niet kunnen koelen. ‘Een toornig en wraakzuchtig hart’, zegt Christus hier, ‘zal onder Mijn christenen niet gevonden worden.’ Ze huilen als goede en lieve kinderen, alleen omdat ze pijn of verdriet hebben. Christenen hebben een zachtmoedig hart. Ze willen zich niet wreken, maar geven het in Gods hand over (vgl. Romeinen 12:19). Omdat God het zo beschikt, willen ze het kwade graag verdragen en ondergaan. Ze wachten daarbij alleen op Zijn hulp en uitkomst.Wat belooft Christus aan zulke zachtmoedige zielen? Dit, dat ze het aardrijk zullen bezitten. Dat betekent: omdat ze alle wraak alleen aan God toekennen, wil God hen zo beschermen en bewaren dat ze eindelijk de overhand behouden. Bovendien wil Hij Zijn zegen aan hen schenken, zodat de hoogmoed en moedwil van de goddelozen hen niet kan schaden.
Het voorbeeld van de vrome Jozef laat dit duidelijk zien. Zijn broeders beraamden allerlei aanslagen om te zorgen dat Jozef niet over hen zou heersen. Maar wat deed het vrome kind? Hij kon en wilde zichzelf niet wreken, maar gaf alles over in de hand van God. Hij was geduldig in het lijden dat God hem had opgelegd. Toen zag God zijn ellende aan. Het is tenslotte gebeurd dat hij heer over al zijn broeders geworden is en heerser over een groot rijk. Dat zou zeker niet gebeurd zijn als hij zich in al dit ongeluk niet geduldig gedragen had.
Dit is dan de derde eigenschap van de leerlingen van Christus dat ze niet wraakzuchtig zijn, maar met geduldige en zachtmoedige harten op Gods verlossing en uitkomst wachten.


Maarten Luther         http://www.maartenluther.com/ 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten