dinsdag 10 februari 2015


Leugens verstaan.


Joh. 17

Wanneer ik de woorden
die mijn naaste tot mij sprak,
niet letterlijk herhaal,
Dan ben ik het die zijn woord brak,
zijn woord naar mijn beleving vertaal.


Wanneer ik de woorden lees,
die een schrijver eens schreef,
Deze dan tegen mijn naaste dan zo uitspreekt,
als ik dat geschrevene heb beleefd,
dan ben ik het die des schrijvers woord breek.


Wanneer ik Gods Woord lees,
zonder Zijn Geest, deze zelf vertaalt,
dan ben ik het die Gods Woord breek,
daar iets heel anders uit haal,
wat God, zonder schuld bekentenis,
mij dan niet vergeeft.


Wanneer mijn oren het anders horen,
als de ander dat heeft gezegd.
Dan gaan zijn woorden verloren
en doe ik hem daarover geen recht,
als dat door mij anders wordt uitgelegd.


Nu ik deze woorden schrijf,
komen velen van mijn woorden 
in mij als leugens naar voren.
Dat versta ik door Gods Woord en Geest,
die ik daarom nu des te meer vrees.


Jezus sprak gelijk zijn Vader spreekt,
geen verschil was daarin te horen.
Toch gingen en gaan Zijn woorden verloren,
bij de mensen die deze verbreekt,
omdat zij die niet van Hem wilde horen.
Zo worden ze nog met gebreken gepreekt.


Het wordt als een wonder ervaren,
wanneer de mens Gods Woord
door Zijn Geest hoort in Zijn genade,
daaruit worden zijn leugens gehoord
en krijgt Gods Waarheid 
voor hem alleen nog waarde.


Soli Deo Gloria! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten