dinsdag 29 oktober 2013

Wie ben ik?

Wie ben ik?
 
 
 
Ben ik een Kain
jaloers op mijn broer,
ben ik een Abel,
staat God bij mij aan het roer?
 
 
Ben ik een Ismaël
een onwettig kind,
of ben ik een Izak
die door God werd bemind?
 
 
Ben ik een Edomiet,
die om iets lekkers zijn recht verliet,
of ben ik een Israëliet,
die het verbond met God geniet? 
 
 
Ben ik een Simson,
die zijn geheim eens los liet,
of ben ik Samuël
die zijn huis voor Gods huis verliet?
 
 
 
Ben ik een Saul,
die op God niet wachten kan,
of ben ik van David,
waarin de Christus tot mij kwam?
 
 
Ben ik een Salamo
die om wijsheid vroeg,
of een Jerobeam
die God niet verdroeg?
 
 
Ben ik een Achab,
die Gods wil afsloeg,
of ben ik een Hiskia
die God om genadetijd vroeg?
 
 
 
Ben ik een profeet,
die zelf alles weet,
of ben ik een Daniël
die God niet vergeet?
 
 
Ben ik een Haman
die Gods Volk zo haat,
of ben ik een Esther
die naar haar koning gaat?
 
 
Ben ik een Herodus,
die kinderen dood,
of ben ik een herder,
door engelen tot Christus genood'?
 
 
Ben ik een Pilatus,
die kiest voor het eigenbelang,
of ben ik die moordenaar,
die met Jezus naar huis verlangt?
 
 
Ben ik een Judas,
die Gods Zoon verraad,
of ben ik een Petrus,
die niets wist van het kwaad?
 
 
Ben ik een Saulus,
die dood en verderf heeft gezaaid,
of ben ik als Paulus,
die voor Gods gunst werd gespaard?
 
 
Heer' U alleen weet wie ik ben,
een kind van Adam,
waarin ik door Uw Geest
nu in U de tweede Adam herken.
U die mij door Uw vergoten bloed,
weer naar het Vaderhuis brengt,
U alleen maakt het tussen God en mij goed!
 
 
Soli Deo Gloria!
 
 
„Wie met Mij niet is, die is tegen Mij, en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit.” Matt.12:30


Lezen: Obadja: 11-16 (Ga naar dit bijbelgedeelte)


Edom is het nageslacht van Esau. Deze broeder van Jakob heeft de wil van God nooit zo serieus genomen. Ook hij wist wie God was, maar hij heeft nooit echt voor Hem gebogen. Zo is het met het hele volk geweest. Zij wisten wie de HERE was (Richt.5:4), maar zij hebben zich niet onder Zijn wil gebogen. Daarom was er een eeuwig durende vijandschap tussen Israël en Edom.
Zo is het ook nu. De kerk heeft niet zozeer te lijden van de wereld, als wel van de wereldsgezinde kerkmensen.
Die vijandschap zal zich meer en meer in de komende jaren toespitsen.
Wie werkelijk met God rekening houdt in het leven, zal meer de haat van degenen die weliswaar ‘aan God willen doen’ maar niet voor Hem willen buigen ervaren, dan de haat van de wereld. De schijngelovigen zullen zich, net als de Edomieten, afzijdig houden als de echte gelovigen vervolgd worden. Dat blijkt over de hele wereld zo te zijn.
Zover zal het hier ook komen, binnen kortere tijd dan we denken. Maar een afzijdige houding is in feite niet mogelijk. God rekent zulke mensen bij degenen die de werkelijke vervolgers zijn (:11). Ga maar in uw eigen leven na. Hoe is uw houding tegenover mensen die naar uw gevoel ‘overdreven’ in God geloven? Als u zich aan hen ergert, is uw houding niet veel beter dan die der Edomieten tegenover Israël.
Het wordt de hoogste tijd dat allen, die weten dat zij gekocht en betaald zijn door het Bloed van het Lam, daadwerkelijk blijk gaan geven in Christus Jezus verenigd te zijn in Zijn Lichaam, de Gemeente, voordat het te laat is!!

 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten