maandag 24 augustus 2015



Uit de Genesis Voorlezing, 1535-1545 (5) Maarten Luther

‘En [hij] sprak tot zijn broeders: ik ben Jozef’ (Genesis 45:3, weergave DB 1545)
(…) God weet en kent immers wat in onze harten verborgen is en hoe verdorven onze natuur is – daarom straft Hij ons genadig en vaderlijk. En ten slotte, wanneer de straf een einde neemt, openbaart Hij Zich aan ons en zegt: ‘Ik ben uw God! – Ik, Die u liefheb en vriendelijk omhels – Ik heb het goede met u voor en heb u uit hartelijke liefde gestraft.’ Op die manier worden de zielen beetje bij beetje opgericht en kunnen zij zich weer in de genade en goedheid van God verblijden. Dit is de troost van de godzaligen in dit leven.
O, hoe groot zal dan hun vreugde zijn op die dag als de Zoon van God zal verschijnen en zal zeggen: ‘Zie, Ik ben uw Heiland en Verlosser; u hebt Mij ervan verdacht als zou Ik naar Mijn kerk en gemeente niet meer vragen of omkijken, ja alsof Ik geheel geen God zou zijn en ook voor u niet meer zou zorgen. Zie, hier ben Ik! Daarom heb Ik u getuchtigd, opdat uw zonden weggenomen en uitgezuiverd zouden worden, en u Mij als uw God en Heiland zou kennen.’
Dit spel, en hoe wonderlijk God Zijn heiligen regeert, heeft de Heilige Geest in dit voorbeeld van Jozef willen schilderen. En, lieve vrienden, denk er toch aan wat een heerlijk, aangenaam woord het zal zijn in de oren van de godzaligen, als Christus op de jongste dag zal zeggen: ‘Ik ben Jozef.’ Ja, wat het nu al voor vreugde is als God, door Zijn Woord, slechts een klein druppeltje troost geeft aan hen die zo bedroefd en aangevochten worden. Hoe van harte vrolijk zullen zij dán zijn als de aanvechting voor eeuwig voorbij is? Daarom zal het een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde zijn, wanneer de God van alle vertroosting Zich aan ons zal openbaren, en ál Zijn troost in het eeuwige leven volkomen over ons zal uitgieten en uitstorten.Vorlesung über 1. Mose von 1535-45, vgl. WA 44, 587, 39 – 488, 14
Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan uw vrienden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van ons e-mailadres info@maartenluther.com en van onze website: www.maartenluther.com (contact op de homepage)


Wie ben ik ?


Ik ben Jozef
uw broeder,
al gehoord?
of leef jij
nog in Egypte,
daar ongestoord?


Ik ben Jezus,
uw Broeder,
al gehoord?
of leven wij nog
in onze zonden,
waar ook ter wereld
daar ongestoord?


Ik Ben, die Ik Ben,
dat is Mijn Naam,
dat zegt God
tot alle mensen saam,
Zie Hem,
Jezus aan het kruis,
voor wat wij
Hem hebben aangedaan.
Maar Hij leeft,
is uit het graf opgestaan.


Of ben ik op afstand blijven staan?


Soli Deo Gloria! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten