maandag 17 augustus 2015




Veilig!

1 Sam. 2: 1-10

Mijn God leid mij wel in een hel,
maar op een weg die bij Hem eindigt,
door Hem weet ik, daar hoorde ik zonder Hem wel,
maar bij Hem ben ik overal het veiligst.


Geen ding geschiedt er met toeval bij God,
al wat Hij nodig acht, bepaalt mijn veilig lot,
al zouden duizenden tegenstanders mij omringen,
ik blijf door mijn God, mijn danklied Hem zingen.


Soli Deo Gloria!


Uit de Genesis Voorlezing, 1535-1545 (4)
Maarten Luther

‘En [hij] sprak tot zijn broeders: ik ben Jozef’ (Genesis 45:3, weergave DB 1545)
(…) Daarom zegt de profeet in verheven woorden: ‘De HEERE kastijdt mij wel, maar Hij heeft mij in de dood niet overgegeven’ (vgl. Psalm 118:18). Dat wil zeggen: hoe zwaar wij ook gestraft worden – dat wij toch blijven geloven dat Hij onze Heiland en lieve Vader is. Job zegt hetzelfde: ‘Al zou Hij mij doden, dan zal ik nog op Hem hopen’ (vgl. Job 13:15).
Want dat is het verschil tussen de kinderen van God en de ongelovigen, die zich altijd tegen de straf verzetten en de kastijding niet willen verdragen. Voor de godzaligen echter is de kastijding nodig en nuttig vanwege hun verdorven vlees dat vol zonde, valse rust, verachting van God, drift en begeerte zit. Daardoor komt het ook dat de godzaligen [soms in hun eigen waarneming] niet bidden, niet geloven, niet hopen en God niet achten.
Deze gebreken, deze ernstige kwalen en zware ziekten, hangen de heiligen en gelovigen nog altijd aan. Opdat God deze in hen zou kunnen genezen, gebruikt Hij de kastijding, ja dat Hij hen doodt en in de hel leidt. Dit medicijn en deze werken van God zijn in de voorbeelden van de godzaligen overal in de Heilige Schrift te vinden (vgl. o.a. Psalm 89:31 vv; Hebreeën 12:5 vv).
De wereld en het verstand zal dat nooit kunnen begrijpen, want zij hebben geen boek waaruit zij deze kennis zouden kunnen verkrijgen. Er is ook geen ander boek dat dit leert, dan alleen het Boek waarin de Heilige Geest op deze manier met ons spreekt: ‘Ik ben de God Die doodt en levend maakt, Die in de hel leidt en weer eruit, Die arm maakt en rijk maakt’ (vgl. 1 Samuel 2:6-7). ‘Dat doe Ik niet door het ene te doen zonder ook het andere te doen – dat Ik alleen zou zeggen: Ik dood – nee, dat zou de duivel doen! Ik echter ben de God, Die doodt en toch weer levend maakt; Ik leid wel in de hel, maar zó, dat Ik daar ook weer uit leid.’
Vorlesung über 1. Mose von 1535-45, vgl. WA 44, 586, 8-29
Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan uw vrienden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van ons e-mailadres info@maartenluther.com en van onze website: www.maartenluther.com (contact op de homepage)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten