vrijdag 15 augustus 2014



Geen excuus maken!


Math: 7

21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;
25 En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.
26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.
28 En het is geschied, als Jezus deze woorden geëindigd had, dat de scharen zich ontzetten over Zijn leer;
29 Want Hij leerde hen, als macht hebbende, en niet als de Schriftgeleerden.

Heel vaak worden de zonden
met een excuus afgedaan,
van ik kan toch niet anders,
vaak door mensen die meenden 
hun zonden te hebben verstaan!
Want als dat niet zo zou zijn
zou dat excuus niet kunnen ontstaan.


Maar wat wordt er dan
in het dankoffer aan God gebracht?
Dat is toch alleen in navolging
van het zoenoffer door Christus,
door de daad in gehoorzaamheid
aan Zijn Heilige wet,
vanuit een oprecht geloof 
als dankoffer aan Hem, 
door God mag worden verwacht?


Wanneer in de praktijk van mijn leven,
geen blijk van navolging
aan Jezus gebod van liefde, wordt gegeven,
zal God mij dan in genade doen leven?
En voor hen die dit niet hebben geweten
Zijn genade vergeten?


Deze ernstige vragen kwamen op mij af,
toen ik me opnieuw in de zonden begaf,
waarvan ik meende me niet te kunnen onttrekken
en dacht, God weet van mijn onmacht
en zal de vraag om vergeving 
  bij mij door Zijn Geest opwekken.
Weet ik dan niet dat ik God zo Zijn
beslissing over mij ontneem,
die Hij alleen aan mijn Zaligmaker
 door Zijn dood voor mijn zonden, geeft?


Gelovigen blijven zondaars
zolang zij zijn op aard,
wanneer zij die niet meer zouden doen
 hoeven zij hier niet langer worden gespaard,
hun leven is dan op het zwaarst belast
met de zonden, die Gods Geest
hen in Zijn Woord laat zien en verstaan.
Ja dan gaat het verlangen 
van hun verdrukte zielen ontstaan
 om verlost te worden van dat lichaam,
waarin zij de zonden hebben gedaan.


Geen zondaar zou door Gods Liefde
 weg willen blijven,
ver van hun God vandaan,
zij, die dit reeds mogen verstaan
zullen zonder dat zij deze uitkomst verwachtten 
 geen excuus kunnen maken 
maar aan Gods dankoffer hebben voldaan!


Soli Deo Gloria!  



15 augustus


„En Ik zal op hem schrijven de naam mijns Gods... en Mijn nieuwe Naam.” Openb.3:12b


Lezen: Filippenzen 2:5-11(3) (Ga naar dit bijbelgedeelte)


Het klinkt ongeloofwaardig dat Jezus gehoorzaam geworden is, maar het staat hier toch heel duidelijk. In de Hebreeënbrief staat zelfs dat Hij, hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd heeft uit hetgeen Hij heeft geleden (5:8). Als de gehoorzaamheid van Jezus een eeuwige vanzelfsprekendheid was geweest, dan had Hij de Naam boven alle naam tevoren reeds bezeten.
Maar juist omdat Hij, ondanks alle verzoekingen die hier op aarde op Hem kwamen, de gehoorzaamheid verkoos boven het Zichzelf zoeken, daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de Naam boven alle naam geschonken.
O, als Jezus toch niet gehoorzaam was geweest! Maar Gode zij dank, Hij had niets te maken met nalatigheid die ten verderve leidt (Heb. 10:39) maar omdat Hij met Zijn gehele hart op de Vader was gericht, heeft Hij door Zijn overwinning, voor de verloren mensheid de weg tot God weer geopend. Daarom kunnen èn moeten we Hem ook volgen in deze overwinning, die Hij voor ons behaalde! Daarom ook moeten wij de slappe handen opheffen en de knikkende knieën strekken!
Om deze reden wordt er in de Bijbel zo ontzettend veel gesproken over overwinning. Zie:Rom.12:21; Openb.2:7,11,26; 3:5,12,21; 5:5; 12:11; 21:7; 1Joh.2:12,14; 4:4. Is het niet om er je hele leven voor op het altaar van God te leggen?
Want gelijk de Vader Jezus uitermate verhoogd heeft, zo zal de Zoon ook hen verhogen die de boze overwonnen hebben door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis: want de Naam boven alle naam, die Hij door Zijn gehoorzaamheid verkreeg, zal Hij ons geven die volhard hebben tot het einde: „En Ik zal op hem schrijven de naam Mijns Gods en Mijn nieuwe Naam!”

www.bijbelsdagboek.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten