vrijdag 22 augustus 2014



Leren verstaan en spreken!

Kinderlijk eenvoudig



zingen: Psalm 56 Vers 5

Ik roem in God; ik prijs 't onfeilbaar woord;
Ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord;
'k Vertrouw op God, door gene vrees gestoord;
Wat sterv'ling zou mij schenden?
Ik heb beloofd, wanneer G' in mijn ellenden
Mij bijstand boodt, en 't onheil af zoudt wenden,
Tot U, o God, mijn lofzang op te zenden,
Door ijver aangespoord.

Het leren van mijn moeders taal,
ging als vanzelf, het was heel normaal,
zo zelfs dat ik al heel snel vergat,
van hoe deden mijn vader en moeder dat.


Ik weet niet hoe wij elkaar konden verstaan,
daar heb ik onwetend iets aan gedaan,
misschien heb ik best veel moeten herhalen
om mijn woorden verstaanbaar te vertalen.


Luisteren is een heel belangrijk ding,
waardoor ik de woorden makkelijk zing,
omdat zij door muziek gedragen,
ik ze vele malen makkelijk kan herhalen.


Hoe anders was het met Gods woord,
dat na vele jaren werd gehoord,
door mij toch niet zo werd verstaan,
hoe God het bedoelde en dat voor mij heeft gedaan.


Ik vroeg mijn ouders daar heel jong al naar,
maar vreemd het antwoord was niet klaar
en duidelijk, zodat ik aannemelijk begrijpen kon,
wanneer dat verstaan van God nu eigenlijk begon.


Weinig werd er gesproken over de God van het verbond,

die mij bij mijn doop,wat ik toen niet wist,
dat Hij Zijn Naam in genade aan mij verbond,
daar heb ik mij heel lang en soms nog in vergist.


Totdat eens kwam dat bijzondere moment,
waardoor ik Gods bedoeling in Christus met mij kende,
dat was het allergrootste Goddelijke wonder,
want toen ging ik in Zijn liefdes taal echt ten onder.


God liet mij door Zijn Woord en Geest verstaan,
wat Hij in Zijn verkiezende liefde voor mij heeft gedaan,
de orde van het heil kwam bij mij andersom te staan,
God gaat in de tweede Adam met Zijn verbond vooraan.


Als een verdwaald schaap ben ik gevonden,

buiten de afrastering waarin ik was gebonden,
zo leerde ik de lokstem van mijn Heiland verstaan,
dat heeft Gods liefde, die ik toen pas kende, gedaan.  


Zijn Geest verbond mij aan Zijn Woord,
zo had ik het van geen mens gehoord,
God Zoon nam door Gods Geest mijn mond en oor,
waardoor ik nu verstaan en spreken kan Zijn Woord;



Soli Deo Gloria!

22 augustus


„Maar nu, vergeef toch hun zonde - en zo niet, delg mij dan uit het boek dat Gij geschreven hebt.” Ex.32:32


Lezen: Openbaring 2:1-7 (Ga naar dit bijbelgedeelte)


De sterren zijn de engelen der Gemeente, zegt het bijbelgedeelte van vandaag (1:20). Dat zij sterren worden genoemd is om hun heerlijkheid te symboliseren. De engelen der Gemeenten zijn geen beschermengelen of andere hemelse figuren, want die zullen niet opgeroepen worden tot bekering (:5). Neen, het zijn de boodschappers van de Gemeenten, zoals ook de profeet Haggai werd genoemd (Hag.1:13) en de priester (Mal.2:7). De zeven sterren, engelen, zijn dus de voorgangers der Gemeenten. Het getal zeven wijst op een volheid en het gaat daarom dus ook om de Gemeente en haar voorgangers in onze tijd!
Kennelijk is het niet genoeg te weten dat Hij ons in Zijn hand houdt. Neen, het blijkt dat Hij ons van nabij kent; dat is wel heel duidelijk te verstaan uit wat volgt! „Ik weet uw werken en uw inspanningen...” en wat verder volgt. Van de voorganger van de Gemeente te Efeze wordt geweldig veel goeds gezegd, meer dan van ons te zeggen is... Maar ondanks dat zegt God: „Gedenk dan van welk een hoogte gij gevallen zijt!” Waarom? Omdat de eenvoudige toewijding aan Jezus, de liefde tot Hem, verloren is geraakt! Jezus is in de praktijk van het leven geen Heer meer. En dieper kan een mens niet vallen! Maar dan nòg verstoot God Zijn kinderen niet, doch Hij roept ze op tot bekering en tot opnieuw weer leren leven en werken vanuit de innige liefdesgemeenschap met de Here.
Wanneer op deze oproep geen bekering volgt, zal de Here komen en de kandelaar van zijn plaats nemen: de Gemeente (1:20) wegnemen.
De onbekeerde zal er wel niets van merken; hij heeft de organische band met de Here immers nooit gekend of al lang losgelaten! De Eredienst gaat door, maar de Here is weg! „O, God, vergeef ons, anders kunnen wij niet verder leven!”

www.bijbelsdagboek.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten