zaterdag 4 januari 2014

Licht in het duister!



De mens spreekt naar wat hij weet,
mits hij dat kan onthouden,
want als hij het weer vergeet
dan kan hij op wat hij zegt niet vertrouwen.


Zijn verstand schiet duidelijk te kort,
als dat door Gods Geest niet geopend wordt.
De mens richt zich op wat hij kan begrijpen
en zal God zijn tekorten blijven verwijten.


Hoe kan een mens strafbaar worden gesteld,
als zijn verstand niet kan bevatten,
wat God hem in Zijn wet vertelt,
en het niet in zijn vermogen ligt dat aan te pakken?


Dat verstand is als een duistere nacht
dat klaagt, kon ik maar in God geloven,
dan had ik Zijn verlichtende kracht,
wat mijn duister verstand niet kan doven.


Ja dat is het vlees geworden Woord,
dat in de duisternis is gekomen.
Dat kan door Gods Geest wel worden gehoord,
zo wordt het duister uit het verstand weggenomen.


Dat is het licht dat in de wereld kwam,
waar herders door engelen op af zijn gekomen.
Dat Jezus voor ons de zonden op Zich nam,
dat licht heeft God in ons verstand doen wonen.


Nu zucht en klaagt mijn ziel oprecht,
mijn verstand doet, zonder Uw Licht, niet wat U zegt.
Mijn hart bidt, neem Heer' het ongeloof uit mij weg,
dan zal mijn ziel in U gelovend leven naar Uw heilig recht.


Soli Deo Gloria!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten