vrijdag 7 juni 2013

Heer', U alleen! 
Lezen Psalm 75
 
Heer', leer ons U te loven,
als de eenheid ons niet lukt.
Dat onder Uw macht van boven,
ons hart alleen voor U bukt.
Leer ons eerst aan U te vragen,
voor elk plan door ons beraamd,
of het Uw zegen weg kan dragen
en met Uw vrijspraak is beaamd.



Heer', wilt U ons besparen,
voor de eer van onze naam.
Wilt U ons bijeen vergaren,
afhankelijk voor U staan,
in een wereld vol zonden,
die op eigen krachten leunt,
U Heer', bent tot ons gezonden,
Die Uw Volk draagt en ondersteunt.



Heer', U Die om de eenheid bidt,
vergaderd daar Uw Kerk bijeen.
Die nu alleen naast Uw Vader zit,
bidt voor elke zondaar ja U alleen.
U heeft de Satan overwonnen,
door Uw weg hier alleen te gaan,
waar allen zich tegen U samen sponnen,
kon U alleen de dood verslaan.



Heer', vergeef mij het verlangen,
om met alle mensen saam
onze naam daar aan te hangen,
maak ons daartoe onbekwaam.
Leer mij eerst aan U te vragen,
hoe U wil dat ik hier leef,
doe mijn eer ten grave dragen,
opdat ik alleen U de Eer dan geef.



Wil ik Heer', U kunnen volgen
op de weg die naar U leidt.
Laat U alleen daar voor mij zorgen,
andere hulp daarbij vermijd.
Ook hoe donker het zal wezen,
of hoe zwaar die weg ook is.
Wil o Heer', mijn Herder wezen,
ik een dwalend' 'schaap' die U zo mis.



Heer', als U alleen mij vindt
in 't duister van mijn bestaan.
Laat mij dan als een afhankelijk kind,
nooit zonder U meer verder gaan.
Leg Uw arm maar op mijn schouder,
ondersteun mij door Uw Geest,
Maakt Uw Woorden steeds vertrouwder,
als ik door Hem van Uw krachten lees.



Heer', leer mij Uw Naam te spellen,
aan de mensen om mij heen.
Laat mij van Uw Naam vertellen,
wat U kan ja U alleen.
Niet om mijn woord zullen geloven,
getuigen wat U voor de zondaar doet.
biddend door Uw Geest van boven,
want dan komt het alleen maar goed!

Soli Deo Gloria!


......wij hebben nu de eerste preek van de profeet besproken, waarin hij zowel aan het rijk van Israël als aan dat van Juda het toekomstige ongeluk door de Assyriërs (1) heeft voorzegd. Dat hun religie daarvan de voornaamste oorzaak is, zegt hij erbij. Dit kan echter het verstand niet begrijpen, want het natuurlijke verstand kent alleen zonden die tegen de tweede tafel der wet [de naaste liefhebben] begaan worden. Van de zonden tegen eerste tafel der wet [God vertrouwen en liefhebben] is zij geheel onkundig. Gods Woord is er voor nodig om de zonden tegen de eerste tafel der wet te openbaren!

Zowel het volk van het ene als van het andere koninkrijk beroemen zich op hun godsdienst en\ hun bijzondere ijver voor de religie. De profeet zegt daarentegen dat de religie die zij aanhangen de voornaamste oorzaak van al hun ongeluk is, en dat die de toorn van God het meest opwekt. Dat is omdat iets geen dienst aan God genoemd kan worden, wat niet naar Gods Woord waargenomen wordt. Alles wat de mensen als godsdienst voorschrijven buiten het Woord om, is afgoderij.

Maarten Luther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten