vrijdag 16 augustus 2013


 Als stof...

lezen: Genesis 3: 17-19
en Jesaja 40: 15 


Als Stof ben ik gekomen,
als stof zal ik weer gaan!
Waar dat zal komen te wonen,
dat laat Gods Kind mij verstaan!



Heer' U hebt mij
veel stof
tot nadenken gegeven,
Duizenden jaren
geduld en verwondering
doen leven,
waarin U laat blijken,
nog dagelijks
naar mij
om te kijken.


Heer', U wist al eerder
de dag
van mijn bestaan,
U zag die al
heel ver van te voren komen,
waarop U mij met
dit leven
heb willen belonen,
een dag die ik
steeds meer,
als een wonder
voor mij zie staan.


Heer', U weet alleen
de dag van mijn overlijden,
wanneer ga ik heen,
uit dit leven
van vreugde en lijden?
Uw weet welk een gewicht
ik hier draag,
als een stofje aan de weegschaal
en een druppel
aan een bijna volle emmer
vandaag,


Heer', laat het een eer
tot U mogen zijn,
dat U dat gewicht
als een wonder
mij laat blijken,
Dat U in Uw Zoon
mij op Hem laat lijken,
die toen Hij
in Adam het stof
op Zich nam,
ook mij zal verlossen
uit die zondige stam.


Heer', U ziet
zonder onderscheid
alle mensen 
in hun bestaan,
als zondaars
over de aardbodem gaan.
Zij komen en gaan
boos en weerbarstig,
vinden wat U deed
maar moeilijk en lastig.
Toch als Uw Geest
Uw Woord
het ons laat verstaan,
wat is dat dan 
een wonder,
dat ik als stof zijnde
in Christus 
niet verloren hoef te gaan!


Soli Deo Gloria!


In het Bijbelboek Jesaja lezen we: Ziet, de volken zijn geacht als een druppel van een emmer, en als een stofje van de weegschaal. Vergeleken met God is de mens een druppel of een stofje. Dat betekent niet dat een mens niks wáárd is in Gods ogen. Met dat soort uitspraken moet je voorzichtig zijn! De mens is de kroon op Gods schepping. Op een heel bijzondere wijze spreekt God over de mens in Psalm 8. Wij mensen zijn in Adam echter ook heel diep gevallen. Geneigd om God en de naaste te haten. En om die reden is het nodig dat we wederom geboren worden, zodat we weer in het Koninkrijk van God kunnen komen. Alleen door Christus krijgt het leven van een mens waarde zoals God dat oorspronkelijk met Adam en Eva heeft bedoeld. Maar in vergelijking met God blijf ik toch vooral een stofje. Laten we niet te hoog opgeven van mensen, want zalig worden staat helemaal op rekening van God. Daarom zegt Paulus ook: wie roemt, roeme in de Heere! 

Met vriendelijke groet,
Ds. E. Gouda, Nieuw-Lekkerland 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten