zondag 25 augustus 2013

Zelfbeklag?


Wat zal ik mij zelf beklagen,
niet eerst aan mijn God gaan vragen,
waarom men mij over U niet vraagt,
voordat ik mijzelf zo beklaag?


Heb ik wel reden tot klagen,
U die mij van jongst af aan
Uw verbond liet dragen
en ik U zoveel leed heb aangedaan.


Laat het geen valse vroomheid zijn,
waardoor ik mij zelf beklaag,
want U Heer', droeg alleen de pijn,
van mijn schuld, gisteren, morgen en vandaag.


U Heer', hebt reden tot klagen,
daar waar ik Uw recht overtreed.
Daarvan heeft U de pijn willen verdragen,
omdat U in Uw liefde mij niet vergeet.


Leer mij te schamen over mijn klachten,
U hebt over mij alle reden
om geloof in Uw kracht te verwachten,
gisteren, vandaag en in het heden.


Die hebben reden tot klagen,
die met mij omgingen 
en mij hebben verdragen,
zonder ik hen verwees 
om naar Uw Naam te vragen.


O Heer', wat moet ik mij diep schamen,
voor mijn diep klein geloof,
Leer mijn ziel dat gelovig te beamen,
heft U Heer', mijn hoofd naar U omhoog?


Soli Deo Gloria!

25 augustus

„Keert terug tot Mij, dan zal Ik tot u terugkeren.” Mal.3:7b

Lezen: Jeremia 15:15-21 (Ga naar dit bijbelgedeelte)

De klacht van Jeremia is een zelfbeklag. Maar hij heeft het ook ontzettend moeilijk. Reken maar dat het waar is wat hij daar klaagt! Wie van ons kan het hem nazeggen: „Om Uwentwil draag ik smaad. Zo vaak Uw woorden gevonden werden, at ik ze op; Uw woord was mij tot vreugde en blijdschap des harten!”
En lees maar verder... verstoten en eenzaam, omdat hij door God gegrepen was. Dit alles doet hem pijn. Hij weet dat God Zelf hem eenzaam heeft neergezet.
Weet u wat het is om door God alleen gezet te worden? Neen, niet de eenzaamheid die het gevolg is van eigenzinnigheid, maar de vervreemding van, soms zelfs de meest intieme, vrienden, omdat God je gegrepen heeft en je vormen wil naar Zijn plan? Dat doet pijn en je bent er helemaal niet blij mee. Je kunt het natuurlijk wel een deugd noemen dat je niet in de kring van lachers hebt gezeten, maar als je ze daar vrolijk ziet zijn... dan doet het toch pijn. Wat is de verleiding dan groot om ook mee te willen doen, ook uitgelaten te zijn, met de wereld mee... Maar het verschrikkelijke is dat als we zo denken, die verleiding steeds groter wordt, want dan bedroeven we de Heilige Geest en God is verder weg dan ooit: „Water waarop geen staat valt te maken”(:18).
Arme Jeremia, arme vrome ik! Maar de Eeuwige heeft maar één antwoord op dit nare zelfbeklag: „Indien gij terugkeert, zal Ik u doen terugkeren”. Dan zal Hij ons sterk maken als een koperen muur en ons bevrijden uit de hand der bozen, ons verlossen uit de vuist der geweldenaars.
Er is een geweldenaar, de duivel. Maar pas op, hij heeft vele trawanten... en één van de meest geraffineerde daarvan is de geest van zelfbeklag!

www.bijbelsdagboek.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten