vrijdag 28 februari 2014

 
 
Verantwoordelijkheid (3)
 
  
 
Waarom laat God het mij toe
om Hem in Jezus Christus
Zijn Zoon,
God ook mijn Vader te noemen?
 
 
 
Omdat Hij, door de gehoorzaamheid 
van Zijn Zoon, Jezus Christus,
al mijn ongehoorzaamheid
aan Zijn Heilige wet,
door Zijn onoverwinnelijke Liefde,
op Zich heeft genomen.
waardoor ik met Christus,
waarin ik geloof
opnieuw geboren, gekruisigd, dood,
begraven en opgewekt ben.
Daarom leerde Hij u en mij bidden,
onze Vader die in de hemel is...
 
 
Hoe kom ik aan zo een geloof
en weet ik dat zeker?
 
 
Alleen door het geloof
wat de Heilige Geest
in mijn harte werkt
die mij verbonden heeft
aan het Woord van Waarheid
wat Jezus Christus is.
Zonder Hem kan ik niet
geloven dat God mijn Vader is.
Dat geloof wordt mij uit
louter genade, als in een wonder
van God geschonken.
 
 
 
Hoe kan God mij dan verantwoordelijk
houden als ik niet in Hem geloof
of het van Hem niet verkregen heeft?
 
 
God heeft alle verantwoordelijkheid
ook van het ongeloof,
in Jezus Christus verzoenend bloed
aan het kruishout volbracht.
Daarom is het onmogelijk om zonder
Christus in God als onze Vader te geloven
en onmogelijk om zonder dat geloof,
God te kunnen aanvaarden
als onze Vader.
Waardoor het ongeloof het onmogelijk maakt,
om aan Zijn genade genoeg te hebben
en die mens in Adam daarom 
verantwoordelijk is en blijft
voor zijn leven zonder God in Christus,
in deze wereld en de hem toekomende.
 
 
Hoe eigen ik mijzelf dit geloof toe?
 
 
Door aan te nemen wat God
in Zijn Woord en Geest ons zegt en
wat God in de sacramenten van doop
en avondmaal ons heeft gegeven.
Dit Zijn de enige middelen
die God ons heeft toebereid
om in Hem te kunnen geloven.
Tevens alles aan Hem overgeven,
wat het geloven in Hem in de weg staat.
Alle vragen van de Satan in twijfel
en angst brengen aan de voet
van Zijn kruis, op Zijn werken
pleiten en jezelf, niet Hem,
de schuld van je ongeloof verwijten.
Daardoor Gods wet te gaan houden
en bij overtredingen,
door boete doening en schuld belijden,
alleen op Zijn genade te vertrouwen.
Bedenk en houdt het voor waar
 dat God buiten Christus
voor ons is een verterend vuur!
 
 
Hoe kan ik God en mijn naaste liefhebben?
 
 
Alleen door een kind van Hem te zijn.
Die heeft leren verstaan wat
Gods liefde voor hem in Christus waard is
en uit dankbaarheid daarvoor
zijn geboden onderhoud, getuigen zal zijn
van Zijn barmhartigheid en genade,
mij dienstbaar te stellen
 voor God en mijn naaste.
Christus kruis blijmoedig navolgend dragen,
aan Zijn beeld gelijkvormig worden. 
daarbij op niets of niemand meer
buiten Hem om vertrouwen!
 
 
Soli Deo Gloria!
 
 
 
 
 
 
 
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten