dinsdag 26 maart 2013

Passie en Pasen

Taskforce
Revitalisering van leegstaande "gebouwen"!

godsdienst: secularisatie van hét geloof
de dienst van God werkt hét geloof

Een mens die een huis bouwt
om God daarin te laten wonen,
heeft daarmee op zichzelf vertrouwd,
dat zal God met onbewoonbaarheid belonen.

God die woning neemt 
in een onbewoonbare woning,
is Hij die daar het eigendomsrecht claimt,
houdt daar een grondige verschoning.

Breek de tempel af,
dat waren Jezus woorden.
kwam daardoor drie dagen in het graf,
waardoor Hij mensenwerk
de grond in boorde.

Hij alleen bouwt het in drie dagen op
wat geen mensenhand kan verrichten,
Hij zet het mensenwerk op z'n kop,
zal Zelf Zijn werk voor God verrichten.

In het huis wat door mensen is gebouwd
werd weer een kruis opgericht,
waarop Christus als beeld wordt aanschouwd,
hoe vreselijk spottend is dat gezicht.

In het Huis wat door God is gesticht,
daar staan vele woningen.
Die zijn oog en oor tot Hem richt.
dankt God voor Zijn beloningen!

Soli Deo Gloria!  

Het lijden van Christus

Het lijden van Christus moeten wij zo leren kennen, dat we weten en geloven: dat is ons ten goede geschied. Namelijk, dat we dit lijden niet anders kunnen beschouwen dan als onze eeuwige verlossing. Zijn bloedig zweet, Zijn angst in de nacht en Zijn kruis moet ik zo verstaan en zo belijden: dit is mijn verlossing, mijn sterkte, mijn leven, mijn vreugde, want dat is voor mij geschied en om mijn zaligheid. Hem moeten we daarvoor met ons hele hart danken! Wie dat doet en van het lijden van Christus op deze manier gebruikmaakt, is een christen.
Hij heeft ons immers deze weldaad betoond, opdat we die nooit meer zullen vergeten, maar Hem daarvoor altijd danken en ons daarmee altijd vertroosten. Daarom moeten we zeggen: ‘Zijn droefheid is mijn blijdschap, Zijn wonden zijn mijn genezing, Zijn straf is mijn verlossing, Zijn sterven is mijn leven.’ Niemand kan dat voldoende prediken of zich voldoende daarover verwonderen! Het is dan ook een eeuwig wonder dat deze verheven Persoon uit de hemel is neergedaald, in onze plaats is getreden en de dood voor ons heeft geleden. We hebben niet te klagen dat Hij ons niet genadig genoeg bezocht heeft of ons niet duur genoeg gekocht heeft.

Maarten Luther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten