woensdag 1 mei 2013

Gods Liefde kan ik niet verdienen
Gods liefde kan ik niet verdienen,
die mag ik genadig van Hem ondergaan,
God wil mij daarmee bedienen,
Zijn Woord door Zijn Geest te verstaan.
Gods liefde kan ik niet verwerven,
Zijn Liefde is in Zijn eigen Naam.
Door met Christus te sterven,
kunnen wij Zijn Liefde verstaan.
Gods liefde kan ik wel ervaren,
door Zijn Recht en Waarheid heen.
in beproevingen wil God mij bewaren
en ben ik nu nooit meer alleen!
Gods liefde is niet te evenaren,
volmaakte liefde geeft Hij alleen,
daar ik Zijn Woord zal bewaren,
door de nood en dood heen.
Gods liefde is het hoogste goed,
wat Hij mij hier wilt geven.
gaf mij Zijn lichaam en Zijn bloed.
waardoor ik met Hem zal leven.
Gods liefde is de grootste kracht,
waarmee Hij mij heeft geschapen.
In Zijn Liefde is alles volbracht,
uit mijn dood heeft doen ontwaken.
Gods liefde overwint de haat,
die in mij werd geboren,
Gods liefde die mij nooit meer verlaat,
laat ik nu aan alle mensen horen!
Soli Deo Gloria!
Door lijden tot heerlijkheid
Altijd scherp ik u in en herinner u eraan dat de woorden van de Heilige Schrift, woorden van geloof, hoop en liefde zijn. Daardoor worden we in Christus onderwezen, zodat we niet in iedere angst en vrees vallen en ondergaan. Dit Woord immers – zoals de apostel in Romeinen 15:4 zegt – is tot onze lering en troost geschreven, opdat wij door geduld hoop zouden hebben. Het is echter heel moeilijk en een werk van Gods genade dat men gelooft. Dit betekent: dat God ons het hoofd opheft en ons kroont midden in de aanvallen van dood en hel, namelijk dán als de uitkomst verborgen is, en ons niets anders voor ogen staat dan uiterste wanhoop en een God Die niet schijnt te verlossen.
Op die manier worden wij onderwezen om tegen hoop op hoop te geloven (Romeinen 4:18). Deze wijsheid van het kruis is in onze dagen bovenmate zeer verborgen in een diep geheimenis. Toch is er geen andere weg naar de hemel dan door dit kruis van Christus! Daarom moeten wij op onze hoede zijn dat niet het leven van doen en laten, met haar werken, én het beschouwende leven met haar overdenkingen, ons zouden bekoren. Zowel het een als het ander is heel lieflijk en rustig – daarom echter ook gevaarlijk! Dit is dan ook de reden dat dit leven altijd door het kruis ingetoomd en door tegenheden verstoord moet worden. De weg van het kruis echter is aller-pijnlijkst. Zalig de mens die dit verstaat.


Maarten Luther
 
 
  
     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten