dinsdag 2 december 2014




Begrip hebben of begrepen zijn?



Begrippen zeggen mij niet alles,
wanneer deze niet zijn uitgelegd,
ze raken bij mij zo niet de diepte
wat daarmee aan mij wordt gezegd.


Begrippen zijn dan als stoelen,
waar men denkt op te kunnen zitten,
maar als deze dan niet goed voelen,
dan zit men daar vaak op te wippen.


Begrippen bedoelen vaak meer dan men weet,
omdat delen daarvan niet zijn ondervonden, 
waardoor men ze op onderdelen vergeet,
daar acht men zich dan niet aan gebonden.


Begrippen gaan snel aan mensen voorbij
als men meent deze goed te begrijpen,
toch komen ze soms anders over bij jou of bij mij,
waardoor men ze bij zal moeten slijpen.


Begrippen als van zonden en genade,
worden heel snel aan elkaar verweven,
maar die deze ervaart in de volle waarde,
weet dat duurt mijn hele leven.


Verstaat u wat u leest,
vroeg Filiplus aan de kamerling,
hoe zou dat kunnen,  
als mij dat niet wordt uitgelegd?
Dan wordt door Gods Geest nauwkeurig gezegd,
dat is Gods Waarheid in Jezus Zijn Zoon,
die God aan zondaren wil gunnen.


Zondaren zijn goddelozen,
die door God worden gerechtvaardigd, 
op dat begrip wat zij van zichzelf niet weten,
verstaan zij door Gods Geest, dat Gods begrip
wat zondaren nooit meer kunnen vergeten. 



Soli Deo Gloria! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten