zondag 7 december 2014


Ervaring. 


Ik kan niet spreken  van ervaring
over wat ik zelf niet heb meegemaakt, 
hoe medelevend ik mij ook gedraag,
ik weet niet ten diepste wat 
de ander precies heeft ervaart. 


Ik kan niet spreken van ervaring,
hoe graag ik ook een ander wil begrijpen,
moet het bij mijn voorstelling daarvan blijven,
wil het het een beetje door mijn verstand
kunnen worden aanvaard.


Ik kan niet spreken van ervaring,
zolang ik het zelfde niet hebt meegemaakt,
waardoor de ander de weg is kwijt geraakt,
dat hoeft ook niet, want omgekeerd
kan die ander het van mij anders hebben ervaart.


Ik kan niet spreken van ervaring,
waarvoor ik zelf ben bewaard.
Toch ben ik mede verantwoordelijk 
voor de wetenschap die mij is gegeven,
hoe ik daar mee moet omgaan
met het in praktijk brengen van medeleven.


Jezus heeft alleen alle ervaring,
in wat mensen hebben meegemaakt,
Hij heeft al hun leed op zich genomen,
is daardoor voor God schuldig verklaard.
Hij werd aan het kruis daarom niet gespaard,
waardoor de in Hem gelovige worden bewaard.


Soli Deo Gloria! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten