maandag 1 december 2014



Terechte vragen...


Heer' leer mij U vragen stellen
naar antwoorden die ik niet bevat.
Ook wil men mij ingewikkelde
verhalen eenvoudig vertellen, 
 van Uw liefde die U voor mij had.


Heer' ik hoor zo vaak maar een deel,
als het in de kerk over U gaat.
Maar mijn vragen blijven er zoveel,
wanneer het bij de vorm blijft
en het niet meer over de gehele inhoud gaat. 


Heer' er ontstaat een gearriveerd gevoel,
maar ik weet dan nog niet genoeg
wat U naar Waarheid met mij bedoelt
en van al mijn schuld die U voor mij droeg.
Heer' aan de helft heb ik niet genoeg. 



Heer' ik weet waar mijn vragen door ontstaan
als men mij niet duidelijk maakt,
welke misdaden ik heb begaan,
hoe zou ik die naar Uw Waarheid dan belijden,
laat mij toch geen half onwetende blijven.


Heer' ik voel het als met een verpakking spelen,
waarvan de inhoud bij mij ontbreekt.
Wat heeft men dan nog aan mij uit te delen,
als niet Uw gehele Waarheid wordt gepreekt,
zou ik mij daardoor niet gaan vervelen?


Heer' laat ons niet zijn als vele schapen,
waarvan de 'echte' Herder ons ontbreekt,
laat het duidelijk door Uw Geest ons weten,
wat Uw Woord in Zijn geheel ons geeft,
waardoor het wonder van Uw genade in ons leeft.


Heer' laat ons Uw dienaar niet het zwijgen opleggen, 
uit valse zorg voor ons zwak gemoed,
snij uit ons de duidelijk zieke wonden,
waardoor ons ziek of zwak geloof genezen moet,
dan looft Uw Kerk U met oprechte hart en monden
en zijn wij niet verrast als U ons eens ontmoet. 


Soli Deo Gloria! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten