maandag 15 december 2014


Komen en gaan...


...naar en van de verkondiging
om dicht bij Gods Woord te leven
en daarmee met Hem op weg te gaan!



Laat mij o Heer´ 
geen enkele keer
zonder een oprecht geloof,
onder het gehoor
van Uw Woord komen.
Laat Uw sleutels
door Uw Geest,
mij daarvoor niet
worden ontnomen.
Schenk door Zijn kracht
Uw macht in mijn hart
een hartelijk verlangen,
om de uitleg van Uw Woord
door Uw Geest verstaanbaar
te kunnen ontvangen.


Zonder het geloof,
verkregen door Uw Geest,
versta ik niet wat ik
in Uw Woord lees
en ontvang ik niet
wat U mijn Schepper 
door een rijke prediking
mij daarin geeft.
Het blijven voor mijn hart
dan eeuwige gesloten deuren,
als U door Uw Woord en Geest
het grote wonder van Uw genade
voor mij niet laat gebeuren.


Ontsluit, ontsluit aldaar
Uw Dienaars hart en mond,
zodat Uw Geest
in Waarheid en in liefde
ons aan elkaar verbond,
door de sacramenten,
die U beval te gebruiken,
om zekerheid, troost en
bemoediging niet te ontduiken.
Geef hem verstand
met Goddelijk licht bestraalt,
waarmee hij de woorden
als het ware uit Uw mond haalt,
laat geen straf op ongeloof,
door hem worden vergeten,
want dan zullen wij de staat
waarin wij geboren zijn
niet kunnen weten.  


Ontsluit, ontsluit o Heer´
ja elke zondag weer,
de deuren van mijn
weerspannig U tegensprekende hart,
dat vaak zo afwezig en verwart,
geen zuivere aandacht aan Uw
wet en evangelie schenkt.
Dat verstand wat van nature
nooit meer daaraan denkt.
Uw weg en wil
daardoor niet weet,
en na Uw Dienst aan mij,
ik dat wonder weer snel vergeet,
waarover U mij 
onderhanden nam,
O Heer´, dat is toch
de enige ware reden
waardoor U daar tot mij kwam?


Laat mijn smeek gebed,
niet zonder Uw Geest
aan U nu zijn gedaan,
op de weg waarnaar
ik de klokken van Uw Roepstem
toch heel duidelijk heb verstaan.
Geef ons daar alleen samen
een duidelijk verstaanbaar woord
waarvoor wij daar kwamen.
Laat ons hart toch brandende
van verlangen zijn,
Om daar te mogen horen
en te kunnen geloven,
dat wij van zondaren te wezen,
ook kinderen van God zijn.
Door Uw werk aan ons,
onze zonden door 
Gods Liefde voor ons,
voor eeuwig zijn vergeven.


Waarvoor wij U eeuwig het

Soli Deo Gloria

zullen geven!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten