woensdag 15 juli 2015


Begrijpen en verstaan?



Begrijpen of verstaan,
het door mij onoverbrugbare verschil,
dat komt van Gods Woord
en Zijn Geest vandaan.
Het is Gods Liefde en Zijn wil,
om mij dit te laten verstaan,
waarom en waarvoor Zijn Zoon
ook voor mij aan het kruis is gegaan.


Je leest een brief en je kent de taal,
maar wat er bedoeld wordt,
dat staat er niet altijd allemaal,
Je vraagt je soms af wat er wordt bedoeld,
maar het doel van het geschrevene
wordt niet altijd duidelijk aangevoeld,
al lees je het soms wel honderd maal,
toch blijft het voor je onverstaanbare taal.


Verstaat u wat u daar leest,
vroeg Filippus aan de Moorman,
hoe zou ik dat kunnen 
als mij wat er staat niet wordt verklaard?
Filippus spraak door Gods Geest,
de woorden die de Moorman leest,
daardoor verstond hij wat daar staat,
omdat Gods Geest hem Gods Woord verklaard.


Begrijpen of verstaan,
waar komt dat verschil dan vandaan?
De satan sprak met listige vragen
aan Eva die het antwoord daarop
door Adam niet aan liet dragen.
Zij nam de vrucht en wist,
dat zij zo Gods Woord heeft weg gewist.
Een verstaanbaar verschil was er nog even,
maar dat heeft ook Adam snel uit gewist.


Begrijpen of verstaan,
dat verschil kwam bij het kruis vandaan,
waar de hoofdman het eerst moest belijden
ik heb Gods Zoon aan het kruis laten slaan.
Hij die kwam om ons van zonden te bevrijden,
is door Gods Liefde daar voor ons aan gegaan.
Wie met de kreigsknechten dat heeft gedaan,
die kan door Gods Woord en Geest
met de moorman het doopwater ingaan.


Soli Deo Gloria! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten