dinsdag 17 september 2013

Begrijpen en geloven


Ons verstand zal nooit helemaal begrijpen
wat het geloof in onze harten doet.
Maar God de Heer', aangrijpen
dat is wat een gelovige in Zijn vrijmoedigheid doet.

Ons verstand kan niet bevatten,
de dingen waar God alleen over gaat.
Dat zijn voor de gelovige rijken schatten,
die Hij door de Heil'ge Geest alleen gelovig verstaat.

Ons geloof kan nooit uit ons zelf gaan komen,
als het niet door Gods Geest is gewerkt,
anders kan er van alles in ons door blijven stromen,
maar wordt ons geloof niet door Zijn kracht versterkt.

Het geloof wat Gods Geest in onze harten werkt,
dat wordt door de zondaar ten dele verstaan en versterkt,
met het Woord waar Hij ons aan verbindt,
gaan wij afhankelijk in God geloven als een kind.

Laat nooit de twijfel de overhand nemen
om het geloven in God op te gaan geven,
doordat de Satan ons sart met het tekort,
dat er aan ons geloof er van alles aan schort.

Stuur iedereen weg, die de twijfel in je brengt.
Richt je op Jezus zoenoffer die zondaars genade schenkt.
Laat niemand toe om jou tot geloof te bekeren,
want dat is het eigen werk van de Geest des Heeren!

Begrijp je niet wat je gelooft,
richt dan je hoofd en oor naar God omhoog,
want het geloof komt door het gehoor,
alleen door de Geest, in Zijn Woord door!


Soli Deo Gloria! 




Begrijpen en geloven

Eens toen dr. Justus Jonas zei, dat de menselijke geest de geloofsartikelen niet kan begrijpen en op z’n best begint met die toe te stemmen, sprak dr. Maarten Luther: ‘Ja mijn waarde doktor Jonas, als iemand het kon geloven, zoals het geschreven staat, zou zijn hart wel van vreugde moeten opspringen. Dat is zeker waar! Met ons zal het echter toch nooit zover komen, dat we het met ons verstand ook kunnen begrijpen en bevatten.
In Torgau kwam eens een arme, bedroefde vrouw bij me. Ze zei: “Ach, heer doctor [Luther], ik weet zeker dat ik verloren ben en niet zalig kan worden, want ik kan niet geloven!” Daarop antwoordde ik: “Gelooft u, lieve vrouw, dat het waar is, wat u in uw geloofsbelijdenis bidt?” Ze zei toen met gevouwen handen: “O, dat geloof ik, dat alles is gewis en zeker!” Mijn antwoord was: “Wel, lieve vrouw, ga heen in de Naam van God! U gelooft meer en beter dan ik.”
Het is de duivel die de mensen zulke verkeerde gedachten als bij die vrouw inblaast. Hij zegt dan: “Wel, je moet beter geloven! Je moet meer geloven! Jouw geloof is helemaal niet sterk en ook niet genoeg tot zaligheid!” En op die manier brengt hij de mensen tot wanhoop. Zo is het ook van nature met ons gesteld. We willen graag een geloof hebben dat niet wordt aangevochten door twijfel, willen het graag grijpen en tussen onze kleren stoppen, maar dat gebeurt in dit leven niet. Begrijpen kunnen we het niet, maar we moeten het wel aangrijpen. We moeten ons aan het Woord vasthouden en ons zo naar het graf laten dragen.’

Maarten Luther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten