vrijdag 5 april 2013

 
Misbruiken van...
 
 
Hoe vaak Almachtig God
misbruikte ik Uw Naam,
waar ik zei; op U te vertrouwen,
nu belijden moet
met schaamte voor spot,
nog op mijn eigen
 veiligheid te bouwen.
 
 
Hoe vaak Almachtig God
misbruikte ik Uw Naam,
om tegen mijn naaste te zeggen,
dat zij dat niet hadden gedaan,
Maar toen ik dat hen trachtte
uit te leggen,
tegen mijzelf moest zeggen;
dat heb jij zelf niet verstaan.
 
 
Hoe vaak Almachtig God
misbruikte ik Uw Naam,
door niet te handelen
zoals ik dit door
Uw Geest en Woord
heb verstaan, maar toch
 mijn eigen gang bent gegaan.
 
 
Hoe vaak almachtig God,
misbruikte ik Uw Naam,
door ongelovig
mijn eigen gang te gaan.
Ach Heer', vergeef mij toch
dit U mijn God
 te hebben aangedaan.
 
 
Hoe vaak almachtig God,
misbruikte ik Uw Naam,
waar ik zonder dat ik mij schaam,
mij alles permiteerde
wat ik van U niet leerde,
toch te hebben gedaan.
 
 
Hoe vaak hebt U mij doen verstaan;
ja, jij misbruikt
Mijn Heilige Naam,
voor al jouw eigen belangen,
heb jij je met mijn Naam
doen vervangen,
dat laat U mij nu verstaan.
 
 
Ja nu heb ik dit verstaan,
dat ik U daarmee
aan het kruis heb doen slaan.
Ja Heer', dat heb ik
met het misbruiken
 van Uw Naam, U aangedaan.
waardoor ik nu
Uw Recht en Waarheid
heb verstaan!

 

Soli Deo Gloria!

 
 5 april
„Gij zult de Naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken!” Ex.20:7a
Lezen: Ezechiël 20:39-44 (Ga naar dit bijbelgedeelte)
In dit hele hoofdstuk wijst God erop hoe Zijn Naam steeds ontheiligd is door de ongehoorzaamheid en afgoderij van Zijn volk. Toen zij nog in Egypte waren, heeft God al overwogen om Zijn grimmigheid over hen uit te storten omdat zij meer geboeid waren door Egyptes goddeloze wijsheden, dan door de God van Abraham (:8,9). Maar terwille van Zijn eed, aan Israël gedaan, heeft Hij hen toch uit Egypte geleid naar het land overvloeiende van melk en honing.
Door de hele verdere geschiedenis van Israël is het niet anders geweest! En dan eindigt, vanaf vers 39, de profeet met het doorgeven van deze woorden van God. In de vertaling rijzen wat moeilijkheden, maar het komt hier op neer: ga dan maar door met het dienen van de afgoden, maar blijf daarin niet ook Gods Naam nog gebruiken! Een van de grootste zonden is dat we Gods Naam ijdel gebruiken. Als iemand Gods Naam ijdel gebruikt in een vloek, dan is dat niet zo erg als wanneer we met onze mond zeggen dat we op God vertrouwen, maar in de praktijk van het leven de afgoden dienen en daar op vertrouwen. Alles waar we op vertrouwen in dit leven buiten God om, is afgoderij. Als we bij ziekte ons volledig toevertrouwen aan de wijsheid van de mensen en alleen nog bidden omdat het in elk geval niet schaadt, dan hebben we veel verlossing nodig van vrome, doch heidense afgoderij. Want dan misbruiken we Gods heilige Naam! Maar geen mens zal in staat zijn om te verstaan hoe gruwelijk wij Gods Naam ijdel gebruiken, totdat God Zich over ons ontfermen gaat. Pas dan zullen we, terugdenkend aan al onze handel en wandel, gaan walgen van onszelf omdat we dan pas beseffen wat we onze God hebben aangedaan!


ReagerenPrintenMail-a-friend
 
 
 
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten