zaterdag 6 april 2013

 
 
Om bij stil te staan!
 
Onlangs op een bijeenkomst door een voorzitter voorgedragen.
 
Gebed van Franciscus


Heer, maak mij een instrument van uw liefde.
Waar haat het hart verscheurt,
laat mij liefde brengen.
Waar wordt beschuldigd,
laat mij vergeving schenken.
Waar verdeeldheid mensen van elkaar vervreemdt,
laat mij eenheid stichten.
Waar twijfel knaagt,
laat me geloof brengen.
Waar dwaling heerst,
laat me waarheid uitdragen.
Waar wanhoop tot vertwijfeling voert,
laat hoop doen herleven.
Waar droefenis neerslachtig maakt,
laat me vreugde brengen.
Waar duisternis het zicht beneemt, laat me licht ontsteken.
Maak dat wij niet zozeer zoeken om getroost te worden,
als wel om te troosten.
Om begrepen te worden
als wel om te begrijpen.
Om bemind te worden
als wel om te beminnen.
Want wij ontvangen door te geven.
Wij vinden door onszelf te verliezen.
Wij krijgen vergeving door vergeving te schenken
en wij worden tot eeuwig leven geboren door te sterven.
Amen.

St. Franciscus van Assisi (1182-1226)


Ik kan dit gebed alleen maar door het bloed van Christus heen lezen.

 
Uiteraard niet om zijn gebed over te nemen!


Heer, maak mij een instrument van uw liefde. 
Waar Uw stem door wordt gehoord!
Daar haat het hart verscheurt,
Laat mij Uw liefde brengen,
daar mijn naaste met mij wordt beschuldigd, 
laat mij vergeving schenken omdat U mij vergeeft.
Daar waar verdeeldheid mensen van elkaar vervreemdt, 
laat mij U om eenheid smeken.Waar verdeeldheid heerst,
laat mij van Uw waarheid getuigen zijn. 
Waar dwaling heerst,
laat mij naar Uw waarheid verwijzen.
Waar met leugens wordt geleefd,
laat Uw hoop doen herleven.
Waar droefenis neerslachtig maakt,
laat mij Uw blijdschap uitdragen.
Waar verdriet het zicht beneemt, laat Uw licht ontsteken.
Maak dat wij Uw Geest vragen om getroost te worden, 
 en om anderen naar die Trooster te verwijzen.
Om aan onze grote schuld te worden ontdekt.
als wel om Gods recht in Christus te verstaan.
om door Hem bemind te kunnen worden 
als wel om anderen te beminnen.  
Want wij ontvangen om door te geven. 
 Wij zijn gevonden om  
ons in Christus en in onze naaste te kunnen verliezen.
Wij krijgen vergeving om ook anderen vergeving te schenken.
en wij worden tot eeuwig leven geboren door in navolging met 
 Christus te sterven en met Hem te worden opgewekt 
Amen.



 Johann Gerhard Peterschlingmann

Geen opmerkingen:

Een reactie posten