woensdag 5 maart 2014

 
 
 
 
 
Oorlog en Vrede.
 
 
 
 
Oorlog is een ramp
voor die het veroorzaken
en voor hen die het overkomen,
want het zal velen
 met de dood belonen.
 
 
 
 
 
Oorlog komt met geweld,
waarin geen overleg meer telt,
men dwingt met kracht
het doel af.
Het maakt niet meer uit
wat dat kosten zal.
 
 
 
 
Oorlog is het gevolg
van elkaar niet verdragen,
geen antwoord meer geven
op dwingende vragen,
dan wordt er naar krachten gegrepen
waar de vrede wordt vergeten.
 
 
 
 
Oorlog komt ook door gebrek
aan wat men eerst had,
ook daar waar jaloersheid heerst,
wordt alles verkeerd
uitgelegd,  niet meer verstaan,
men verwijt elkaar
dat de ander dat eerst heeft gedaan.
 
 
 
 
Oorlog en Vrede bijten elkaar
met welles en nietes
en daarbij veel gebaar,
zij hebben dan ook niets
met elkaar gemeen
en leven doorgaans langs elkaar heen.
 
 
 
 
Ik zal vijandschap zetten
zegt God in Zijn Woord,
omdat de mens naar Zijn wil
en recht niet heeft gehoord.
Het is de mens zelf
die daar de schuld van draagt,
als hij niet om vergeving
aan God in Christus vraagt.
 
 
 
 
Mijn Vrede geef ik u
en mijn vrede laat ik u,
zegt God in Zijn Woord.
De mens gaat daaraan voorbij
of heeft dat door Zijn Geest
verstaanbaar gehoord.


Soli Deo Gloria!
 
 
    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten